Nov 26, 2012

Kjønnsroller på Farmen

Andreas Nørstrud
Jeg har ikke sett på Farmen i år heller. Ikke engang at årets serie er spilt inn i nærheten av hjemme og at folk jeg kjenner er med har fått meg til å se på programmet. Det er ikke min form for underholdning, men jeg ser at mange liker det. Det er helt greit for meg. Et program som kan være med på å øke forståelse for jordbruk og i tillegg kan hjelpe til å promotere Valdres er helt fint i min bok.

Nå er det jo slik i denne verden at selv om man ikke følger med på slike programmer vil man bli oppdatert. VG og Dagbladet legger de siste nyhetene ut på sine nettutgaver. Så jeg har likevel en viss peiling på hva som har skjedd. Hver sesong av slike serier har en "slem" person. En vi alle skal elske å mislike. En som skal sjokkere oss med sine meninger og sin oppførsel. Disse pleier å få mye plass i nettavisene.


I år er det visstnok en kar som heter Andreas Nørstrud som har fått denne rollen. Han ser ut som en ganske normal og trivelig kar på bildene, men det er meningene hans som har fått oppmerksomhet. Nørstrud er kristen og har en del sterke meninger rundt det. Det som har blitt meldt hyppigst i mediene er at han mente at kvinner og menn som sov sammen og badet sammen var feil og syndig. Så er han skepisk til homofili og han skal visstnok ha ment at kvinner har det med å adlyde mennene også. 

Altså, ganske sære og merkelige meninger i dag. Nå skal vel Farmen handle om hvordan det var for hundre år siden, og da er nok Nørstrud midt i blinken.

Disse meningene har naturligvis skapt stor oppmerksomhet og fått mange til å reagere. I dagens samfunn er slike meninger både antikvariske og provoserende. Personlig blir jeg litt overrasket over at en mann på 28 år faktisk mener noen slike ting. Han har vokst opp i et samfunn der slike holdinger nesten ikke finnes. Jeg mener at Nørstrud må få lov til å mene hva han vil, og at noen av reaksjonene har vært urimelige. Deltakerne på Farmen sier jo at til tross for disse spesielle meningene er Nørstrud en trivelig og omtenksom fyr. Det er nemlig ikke umulig at folk med sære meninger kan være bra mennesker.


Kritikken av Nørstrud og hans meninger er ikke uventet og den er brettiget. Det som er litt uventet er støtten han får. Fansiden hans på Facebook har over 3500 medlemmer og mange kommenterer han i positive ordelag, også mange kvinner. Folk jeg kjenner har også uttrykt sympati med han og hva han står for.


Jeg tror ikke at Nørstrud har støtte i majoriteten av det norske folk, jeg tror også at enda færre sympatiserer fullt ut med synene hans, men det er tydelig at han har truffet en del av oss. Hvorfor gjør han det?


Kanskje det er betryggende med slike syn i en verden der kjønnsrollene blir mer uklare og mange kanskje sliter med å finne sin plass. Da er slike syn trygge og behagelige, men er det slike syn vi ønsker oss? Jeg vil ikke tilbake til den verdenen Nørstrud vil ha, men han har rett til å mene hva han mener. Jeg mener også at mange av dem som har kritisert han har gått over streken. Slike meninger er det veldig greit å argumentere saklig mot. 

Det verste som kan skje er at han blir tilsidesatt og hengt ut som mørkemann. Vi lever i et samfunn som kan gi rom for alle og ikke minst til en åpen debatt.

No comments:

Post a Comment