May 25, 2010

Sir Alec Guinness


En ung gutt, som visstnok har sett Star Wars over 100 ganger, møter selveste Alec Guinness. Han ber mannen som spilte selveste Obi-Wan Kenobi om å få autografen hans. "Det skal du få" sier Guinness "hvis du lover meg at du slutter å se Star Wars." Jeg regner med at gutten er sjokkert og har problemer med å skjønne hva som skjer. "Den vil ha en dårlig innvirkning på livet ditt" forklarte skuespilleren.

Guinness uttrykte ved flere anledninger at han mislikte Star Wars. Han fortalte selv at han foreslo å drepe Obi-Wan i den første filmen.
"What I didn't tell Lucas was that I just couldn't go on speaking those bloody awful, banal lines. I'd had enough of the mumbo jumbo." sa han senere.

Jeg skjønner Guinness godt. Han var da også godt vant. Alec Guinness var en av de største skuespillerne i forrige århundre. Først i lette komedier, der høydepunktet var da han spilte hele åtte roller i "Kind Hearts and Coronets". Andre klassikere var "The Lavender Hill Mob" og "The Ladykillers". Samtidig utviklet han seg som en mer "seriøs" skuespiller. Mest kjent er han kanskje for samarbeidet med regissøren David Lean. De laget flere filmer sammen, til tross for at forholdet mellom dem ofte var problematisk. Mest kjent er nok Guinness som den sta oberst Nicholson i "The Bridge Over the River Kwai". En rolle han vant en Oscar for. I alt laget de seks filmer sammen og alle blir regnet som klassikere.

Senere gjorde Guinness karriere på tv og huskes mest i rollen som Le Carres, George Smiley. En rolle han gjorde så bra at Le Carre etterpå baserte Smiley på Alec Guinness.

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg ikke er noen stor fan av Star Wars. Jeg mener at Guinness hadde helt rett da han snakket om "bloody awful, banal lines". Filmene er svært godt laget, men historien er klisjefylt og forutsigbar. Karakterene er endimensjonale og uinteressante. De to eneste karakterene som har en tilnærmet personlighet er Darth Vader og Han Solo. Dessverre, blir Vader til tider litt for mye av en parodi og Han Solo blir aldri så mye mer enn en birolle.

Derfor blir jeg alltid litt trist av at de fleste jeg kjenner bare husker Alec Guinness fra Star Wars. Han har laget et titalls filmer som er noe av det beste som noensinne er gjort. Han hadde et vanvittig register, og behersket komedie og drama bedre enn de fleste.

Jeg tror at Guinness nok følte det litt slik selv også. Her har jeg hatt en lang karriere med suksess og mestring, så skal jeg huskes for en teit barnefilm.

Jeg håper at noen følger rådet fra Guinness og i stedet for å se den fordummende Star Wars enda en gang, kanskje prøver seg på en av Guinness sine virkelige suksesser. Jeg anbefaler "The Bridge on the River Kwai" og "The Ladykillers". Jeg har dem på DVD hvis du vil låne.

No comments:

Post a Comment