May 6, 2010

Tenke sjæl

I Terry Pratchetts Discworlds serie forteller tyrannen, Lord Vetinari sin egen politisjef hvordan han kan holde på makten uten å bruke soldater og vold. "Folk tror de vil ha godt styre og rettferdighet for alle," sier han, "men hva er det de virkelig ønsker, innerst i hjertene sine? At ting skal fortsette som normalt og at i morgen skal bli stort sett som i dag."
Lord Vetinari er en mann som skjønner mye og utnytter det til å beholde makten. Han har iallefall skjønt hva vi virkelig bryr oss om.

En venn av meg sendte meg en kronikk som Nils Christian Geelmuyden har skrevet i Aftenposten (http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1921247.ece). Her hisser Geelmuyden seg opp over at det ikke er noe klima for å tenke selv her i landet, at vi er for opptatte av de mundane tingene og at de som tenker annerledes ikke har så mye penger som de som er konforme. Dette med penger er visst viktig, for det er det, og sport, som ser ut til å være grunnen til at vi ikke er flinke nok til å tenke selv. Det er vel kanskje slik i Geelmuydens verden på Oslos beste vestkant. I den verden jeg lever, har de fleste mer enn nok med å fikse livet. De vil aller helst at i morgen skal bli stort sett som i dag. De jobber, oppdrar barn og prøver å ha et liv. De er kanskje litt for materialistiske. Huset er kanskje litt for fint, bilen litt for dyr og av litt for fint merke. De er likevel gode mennesker, og de jobber hver dag for å gjøre så godt de kan. De er også stort sett fornøyde med hvordan de har det.

De har rett og slett ikke overskudd til å tenke på hva som er den perfekte styreformen, hvorfor regjeringen skuffer, filosofere over meningen med livet eller fundere over om det finnes noe der ute. Det interesserer dem ikke, så lenge dagen i morgen blir som i dag. Det de bryr seg om er skatter og avgifter, barnehagepriser, bensinpriser og slike ting som påvirker dem i hverdagen.

Det gjør dem ikke til dumme automatoner eller bakstreverske. Jeg synes Geelmuyden er blodig urettferdig når han hinter til det.
Jeg er naturligvis ikke uenig med Geelmuyden i hva han skriver. Vi burde oppfordre folk til å tenke selv og oppfordre dem til stille spørsmål ved samfunnet de lever i. Vi burde gjøre mye mer av det alle sammen. Men noen er faktisk ikke interessert. Broren min jobber slik at han stort sett hele dagen ser forsiden på VG og Dagbladet, men han får sjelden med seg hva som er på forsiden. Det interesserer ikke. Han er ikke mer lykkelig enn når han får skru på veteranbilen sin. Det er ikke noe galt med det. Han er ikke dum, bakstreversk eller ignorant. Han er intelligent og veltalende og kan snakke om et tema som interesserer med kunnskap og pondus i timesvis (Tro meg, han kan snakke bil i flere timer og aldri bli lei).

Jeg lærte en gang at en av forutsetningene for at Athen i sin tid ble befolket av filosofer, kunstere og andre tenkere var at de rett og slett hadde tid til det. Athenerne selv gjorde ikke noe arbeid selv, men hadde en hær av slaver til å gjøre arbeidet for dem. Det høres jo ikke så attraktivt ut. Dessuten er jeg sikker på at det fantes en del athenere som gikk ut på gaten med håp om at de ikke skulle treffe på Sokrates. "Han er jo en hyggelig fyr," ville han si til fruen "men han prater om så mye rart og i dag skal jeg prøve å finne et fint stykke marmor til den Athene statuen vi har snakket om".

Så, jeg er enig med Geelmuyden i at vi tar for dårlig vare på fritenkerne i Norge. De er viktige for å skape debatt og framskritt i samfunnet vårt. Vi burde kanskje få spesielle skoler for dem, eller gi dem en slags lønn. Kanskje de allerede gjør en misjon og stopper deg på gaten for å snakke om noe de er opptatt av. Jeg pleier selv alltid å stoppe når noen møter meg slik. Det har gitt meg mange interessante samtaler og diskusjoner og en spennende pamflettsamling. Likevel, så vil de fleste haste forbi, for de har baderomsmøbler å kjøpe. Og det er helt greit.

No comments:

Post a Comment