Jul 7, 2012

Gleden ved å gå

Nå har jeg lyst til å slå et slag for det å gå en tur. Alene eller gjerne med en venn eller flere. Jada, som trening finnes det nok bedre ting å ta seg til, men gåturen har så mye mer i seg.

I følge Wikipedia er jevnlige, friske gåturer bra for selvtilliten, utholdenhet, energinivået, vektkontroll, levetid og stress. Å gå kan også redusere risikoen for hjertesykdom, slag, diabetes, høyt blodtrykk, magekreft og benskjørhet.
Videre forteller Wikipedia at nyere studier viser at, i tillegg til de fysiske fordelene, er det å gå bra for hodet. Det forbedrer hukommelsen, læreevnen, konsentrasjonen, evnen til abstrakt tenking i tillegg til å redusere stress og gi bedre humør.

Ikke akkurat ille de tingene der. For meg er de fysiske fordelene bonusen, men det som er bra for sinnet er ganske viktig for meg. Det er ikke få ganger jeg har gått av meg et farlig dårlig humør. Det er noe med det å gå som gjør sinnet lettere og setter hjernen i et annet gir. Er det noe jeg tenker på så er det to sikre måter å komme til et svar eller en konklusjon. Den første er å ta en dusj, av en eller annen grunn tenker jeg alltid godt der. Den andre, som er mye bedre for huden, er å gå en tur. Det er ganske mange av de viktigste beslutningene i mitt liv som er tatt etter en lang tur.

Så er det dette med å gå en tur med hjernen i fri. Det er mye hyggeligere enn når du skal tenke over noe. Du vet aldri hvor hodet tar deg. Friedrich Nietzsche sa at alle store ideer blir unnfanget når en går, og jeg tror at det kanskje var det smarteste han sa. Hjernen min fungerer bedre når jeg går. Den er raskere, smartere og mer åpen. Det å bare la tankene fly er kanskje den morsomst aktiviteten man kan gjøre alene, for du vet aldri hvor du ender. Noen ganger klarer man faktisk å overraske seg selv og lære noe nytt. Helt uten hjelp!

Så er det å gå sammen med andre. Dette er kanskje ikke så fysisk givende, for tempoet har en tendens til å bli no lavere. Dette er fordi at samtalen gjerne går livlig. Vi har uttrykket "den gode samtalen". Jeg har hatt mange gode samtaler, men de aller beste har jeg hatt mens jeg har gått. Det kan ha noe med at stemmen høres bedre ut når du ikke sitter, omverdnen endres hele tiden og dette med at hjernen fungerer bedre. Å gå tur burde være alles valg for en første date, ikke restaurantbesøk. For på en restaurant blir det ofte kleint, det blir det sjelden på tur. Skulle det gå så galt at det blir kleint, er det bare å øke farten slik at det blir verre å snakke og turen er fortere over. Smart, ikke sant?

Så det å gå en tur er bra på så mange måter. Dyrt er det heller ikke, det eneste du trenger er et par sko. Du kan slippe unna med under en tusenlapp. Tenk på det neste gang du vurderer å legge massevis av tusenlapper på bordet for en ny sykkel, og du slipper å se teit ut i sykkelklær også.

No comments:

Post a Comment