Jul 4, 2012

Sommeren i fjor var bedre enn i år


Sommeren er endelig her. Vi har alle ventet på den siden slutten av september i fjor. Gjennom lange og mørke vintermåneder har vi drømt om lange, varme dager og endeløse timer med avslapning under en blid og varmende sol. 

Nå blir det naturligvis ikke slik. Sommeren er aldri så varm som vi drømmer at den er i januar og det regner. Det er faktisk utrolig hvor mye det regner om sommeren. Det er alltid en skuffelse å oppdage dette, for vi glemmer det ved juletider hvert år. Dette får oss til å klage over at somrene ikke lengre er slik de var og at sommeren i 96, det var en flott sommer det. Vel, jeg husker sommeren i 96, og jeg har aldri vært kaldere enn jeg var den sommeren. Jeg jobbet som bomvokter på tusen meters høyde og nesten hver morgen når jeg kom på jobb var det nærmere null. Dessuten regnet det, det husker jeg, for bombua hadde ikke så innmari tett tak. 

Det var likevel en fin sommer. Jeg husker dager da jeg satt ute og nøt varmen og at det for en sjelden gangs skyld var vindstille. Faktisk så husker jeg de dagene best. De dagene jeg satte opp bøtter fordi det regnet gjennom taket og hutret i boblejakke, husker jeg ikke så godt. Stort sett bare når noen sier at sommeren 96 var en fin sommer. 

Så kanskje vi bare skal bruke tiden på å nyte sommeren og ikke sitte og tenke på at alt var mye bedre før. Jeg tror livet blir bedre da.

No comments:

Post a Comment